Artificial Intelligence

Η επιστήμη προχωράει με ραγδαίoυς ρυθμούς. Η 4η βιομηχανική επανάσταση θα στηριχθεί στην κβαντική υπεροχή και την Τεχνητή Νοημοσύνη. Για να ξέρουμε πώς θα είναι το μέλλον μας επιλέγουμε τρία βιβλία που εξηγούν λεπτομέρως όλα όσα θα συμβούν. Kεντρική εικόνα: @ Wikipedia.

Γράφει ο Διονύσης Μαρίνος

Η επιστήμη προχωράει και μάλιστα ραγδαία. Οι κβαντικοί υπολογιστές και η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι δύο καίριοι τομείς πάνω στους οποίους θα στηριχθεί ο ανθρώπινος πολιτισμός στον 21ο αιώνα.

Η 4η βιομηχανική επανάσταση δεν γίνεται να μην έχει αυτές τις δύο ανακαλύψεις ως πυλώνες, ενώ και η καθημερινότητά μας ποτέ δεν θα είναι ίδια.

Τι γνωρίζουμε για όλα αυτά; Τι είναι μύθος και τι πραγματικότητα; Επιλέγουμε τρία βιβλία που ξεκαθαρίσουν το τοπίο με άρτιο επιστημονικό λόγο, αλλά και δυνατότητα πρόσβασης από το μη πεπεαιδευμένο κοινό. Οφείλουμε να ξέρουμε.

Kβαντική υπεροχή, Michio Kaku (μτφρ. Γιώργος Κυριακόπουλος, εκδ. Τραυλός)

Τείνουμε να πιστεύουμε πως οι σπουδαίες επιστημονικές ανακαλύψεις αφορούν μόνο τους ειδικούς και όχι τις κοινωνίες. Κι όμως, κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

travlos kaku kvantiki yperoxh

Ο φυσικός και μελλοντολόγος Μίτσιο Κάκου με το best seller του Κβαντική υπεροχή (μτφρ. Γιώργος Κυριακόπουλος, εκδ. Τραυλός) σημειώνει πως η νέα κβαντική τεχνολογία αλλάζει άρδην τις παγκόσμιες σταθερές.

Ο κβαντικός υπολογιστής λειτουργεί με βάση τις αλλόκοτες φυσικές ιδιότητες των κβαντικών φαινομένων και ολοκληρώνει σε λίγα δευτερόλεπτα υπολογισμούς για τους οποίους ένας ψηφιακός υπολογιστής θα χρειαζόταν πολλές χιλιάδες χρόνια.

Πρόκειται για επίτευγμα τόσο επαναστατικό όσο η πρώτη πτήση των αδερφών Ράιτ, το 1903, που θα αλλάξει τα πάντα στον τομέα της υγείας, της γεωργίας, της ενέργειας, της αντιμετώπισης ιών ή ακόμη και τη διασφάλιση του ψηφιακού απορρήτου μας. Άρα, μας αφορά όλους.

Από τον Δημόκριτο στους κβαντικούς υπολογιστές, Σκότ Άαρονσον (μτφρ. Μιλτιάδης Παπαδημητρόπουλος, εκδ. Ροπή)

Καταρχάς οι συστάσεις: ο Σκότ Άαρονσον είναι κορυφαίος θεωρητικός των κβαντικών υπολογιστών. Μέσω του βιβλίου του Από τον Δημόκριτο στους κβαντικούς υπολογιστές (μτφρ. Μιλτιάδης Παπαδημητρόπουλος, εκδ. Ροπή) ξεναγεί τους αναγνώστες σε μερικές από τις βαθύτερες έννοιες των Μαθηματικών, της Επιστήμης των Υπολογιστών και της Φυσικής.

ropi aarson apo ton dhmokrtio stoyskvantikous ypologistes

Ξεκινάει από τον Αρχαιότητα και συγκεκριμένα από τον Δημόκριτο για να φτάσει έως τις μέρες μας. Υπάρχουν επίσης εκτεταμένες συζητήσεις σχετικά με τα ταξίδια στον χρόνο, το παράδοξο του Νιούκομπ, την ανθρωπική αρχή και τις απόψεις του Ρότζερ Πένροουζ.

Αυτό που μπορεί να θαυμάσει κανείς σε τούτο βιβλίο είναι ο τρόπος γραφής του που είναι ολότελα ανεπιτήδευτος. Κάτι που το κάτι προσιτό στους αναγνώστες, καθώς και σε φοιτητές και ερευνητές που ασχολούνται με τη Φυσική, την Επιστήμη των Υπολογιστών, τα Μαθηματικά και τη Φιλοσοφία.

Τεχνητή νοημοσύνη, Αντώνης Μαυρόπουλος (εκδ. Τόπος)

Στις μέρες μας όλοι μιλούν για την Τεχνητή Νοησμοσύνη, ακόμη και αν δεν γνωρίζουν το εύρος των δυνατήτων της ή τι μπορεί να επιφέρει στον ανθρώπινο πολτισμό. Είναι το θέμα μιας εποχής που αλλάζει.

topos mavropoulos texnhth nohmosynh

Ο Αντώνης Μαυρόπουλος με το βιβλίο του Τεχνητή Νοημοσύνη (εκδ. Τόπος) προσπαθεί να ξεκαθαρίσει το τοπίο με άμεσο σκοπό και ανάγκη να απομαγεύσουμε και να κατανοήσουμε την Τ.Ν. ως οργανικό στοιχείο της σημερινής τεχνολογίας.

Αρκετά ερωτήματα που έχουμε για την επίδρασή της στην καθημερινότητά μας απαντώνται στο βιβλίο στο εύληπτο τρόπο. Το βιβλίο αυτό είναι μια προσπάθεια να σκιαγραφηθεί η μεγάλη εικόνα για το πώς η Τ.Ν., ως τομή και ως συνέχεια, αλλάζει τον κόσμο μας, στο ιστορικό πλαίσιο της περιβαλλοντικής κρίσης που απειλεί τα θεμέλια της ζωής όπως την ξέρουμε.

Πρόκειται για άκρως χρήσιμο βιβλίο έτσι ώστε να μην επιδωθούμε σε ένα νέο κυνήγι μαγισσών που δεν θα μας βγάλει πουθενά.

Ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΑΡΙΝΟΣ είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας.

Ακολουθήστε την bookpress.gr στο Google News και διαβάστε πρώτοι τα θέματα που σας ενδιαφέρουν.

10 κλασικά λογοτεχνικά έργα που έφεραν στο φως τη ΛΟΑΤΚΙ+ εμπειρία

Τα τελευταία χρόνια, η κουίρ λογοτεχνία έχει ανανεωθεί με σύγχρονους εκπροσώπους όπως ο Όσεαν Βουόνγκ ή η Κάρμεν Μαρία Ματσάδο. Εάν αναζητούσαμε, όμως, τις βάσεις ενός κουίρ λογοτεχνικού Κανόνα θα έπρεπε να πάμε πιο πίσω, σε κάποια βιβλία καθοριστικά για την ομοερωτική λογοτεχνία αλλά και για τη λογοτεχνία γενικότερ...

Έρχονται ημέρες Euro 2024: Τρία πρόσφατα βιβλία που μας θυμίζουν πως το ποδόσφαιρο είναι μαγεία, συγκινήσεις και σπουδαία κατορθώματα

Σε λίγες ημέρες ξεκινάει το Euro 2024 στη Γερμανία κι όλη η ποδοσφαιρική Ευρώπη ετοιμάζεται να ζήσει τη γιορτή. Σας προτείνουμε τρία πρόσφατα βιβλία, αμιγώς ποδοσφαιρικά, που θα σας βάλουν στο κλίμα της διοργάνωσης. Κεντρική εικόνα: Ο Θοδωρής Ζαγοράκης σηκώνει την βαρύτιμη κούπα του Euro μέσα στο Στάδιο Ντα Λουζ της...

Τζον Γκρίσαμ: Ο μετρ του δικαστικού θρίλερ επιστρέφει

Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του «Η λίστα του δικαστή» (μτφρ. Γιώργος Μπαρουξής, εκδ. Ελληνικά Γράμματα) εξετάζουμε την ξεχωριστή περίπτωση του Αμερικανού συγγραφέα που είναι μετρ των δικαστικών θρίλερ (και όχι μόνο), με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 300 εκατ. αντίτυπα παγκοσμίως. Κεντρική εικόνα: © achiev...

10 κλασικά λογοτεχνικά έργα που έφεραν στο φως τη ΛΟΑΤΚΙ+ εμπειρία

«Μικρές δοκιμές» του Αντώνη Μακρυδημήτρη (προδημοσίευση)

Προδημοσίευση αποσπάσματος από το βιβλίο του ομότιμου καθηγητή ΕΚΠΑ Αντώνη Μακρυδημήτρη «Μικρές δοκιμές», το οποίο θα κυκλοφορήσει το επόμενο διάστημα από τις εκδόσεις Νίκας.

Το μείζον πρόβλημα στην εποχή μας έχει ...

«Αποστολή στο Βερολίνο» του Λεν Ντέιτον (προδημοσίευση)

Προδημοσίευση αποσπάσματος από το κατασκοπικό μυθιστόρημα του Λεν Ντέιτον [Len Deighton] «Αποστολή στο Βερολίνο» (μτφρ. Αντώνης Καλοκύρης), το οποίο κυκλοφορεί αυτές τις μέρες από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος.

«Μάλλον φέρνουν κ...

«Μικρές δοκιμές» του Αντώνη Μακρυδημήτρη (προδημοσίευση)

Το μείζον πρόβλημα στην εποχή μας έχει ...

«Αποστολή στο Βερολίνο» του Λεν Ντέιτον (προδημοσίευση)

«Μάλλον φέρνουν κ...

«Η Τσέστερφιλντ του πέμπτου ορόφου» της Ναταλί Ρονβό (προδημοσίευση)

Προδημοσίευση αποσπάσματος από τη νουβέλα της Λουξεμβουργιανής συγγραφέως Ναταλί Ρονβό [Nathalie Ronvaux] «Η Τσέστερφιλντ του πέμπτου ορόφου» (μτφρ. Χάρης Παπαϊωάννου), η οποία κυκλοφορεί αυτές τις μέρες από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τζον Γκρίσαμ: Ο μετρ του δικαστικού θρίλερ επιστρέφει